De Bicom Gewichtsreductie Behandeling

Wat de BICOM voor u kan doen

De behandeling met de Bicom beoogt het herstel van de balans in de stofwisseling. Remming van eetprikkels, stimulatie van de lichaamsenergie, harmoniseren van hersenprocessen en verminderen van onrustgevoelens. Behandelen van de onderliggende lichamelijke onbalans wordt centraal gesteld. Daarnaast het uitleiden van toxinen en verminderen van onthoudingsverschijnselen. Feitelijk ligt deze behandeling in het verlengde van de anti-rook behandeling, omdat het een vorm van een anti-verslavingsbehandeling is. De overeenkomst tussen de behandeling voor gewichtreductie en anti-roken is de motivatie. Uw motivatie bepaalt of u succes zult hebben. Als u echt wilt veranderen, dan helpt de Bicom u door de fysieke moeilijkheden heen.

Hieronder wordt u een aantal redenen gegeven waarom overgewicht een verschijnsel is dat bijna systematisch opgewekt lijkt te zijn.

Obesitas - Een modern fenomeen

In Europa is 40% van de mensen te zwaar. En het is een snel stijgende lijn. In andere landen zoals de USA of Australie is het al veel erger. En wat daar gebeurd, komt meestal hier ook. Individueel gezien zijn de verschillen enorm. Waar de een schijnbaar moeiteloos slank blijft, moet de ander een bijna hopeloze strijd voeren, elke dag weer.

Foto: Wikipedia

Overgewicht is een toestand die ontstaat onder invloed van veel uiteenlopende faktoren. Er is niet een enkele faktor aan te wijzen, die wanneer aangepakt, snel tot resultaat leidt.

Daarom zullen we eerst omschrijven wat er aan de buitenwereld veranderd is en daarna hoe wij individueel reageren.

De Buitenwereld

  1. het industriele tijdperk
  2. een tijd van overvloed
  3. de degradatie van de landbouw
  4. de voedsel produktie

Het industriele tijdperk

Ingegeven door politieke en commerciele belangen is er sinds de 17 eeuw een gigantische verschuiving opgetreden van landelijke naar stedelijke bebouwing rondom de industrie. Machines zijn goedkoper dan mensen. Het moet efficienter. We leven meer binnen dan buiten en verlengen de dag met elektrisch licht. Wij zijn van de natuur vervreemd geraakt. Nog even en alles is geasfalteerd.

Een tijd van overvloed

Voedsel ligt kant en klaar in de supermarkten te wachten. Bergen hoog. We hoeven maar ons karretje vol te laden en ons vol overgave te storten op onze vele lekkernijen. Er is niet alleen veel, er is ook variatie. Voedsel van ver over zee. Wat u maar wilt: het staat voor u klaar. Altijd en overal. En bij de TV op de bank kunt u genieten bij uw favoriete programma, op 2 stappen afstand van de koelkast.

Degradatie van de landbouw

Zestig jaar geleden kreeg de boer nog 80% van de winkelwaarde van de produkten uitbetaald. Nu nog maar enkele procenten. Een soort wurggreep van de inkopers. Iedere keer weer 2 % minder. Een ei kost nog bijna evenveel als 40 jaar geleden. Het moet van de banken ook allemaal grootschalig en efficienter. Tegen dergelijke prijzen kan bijna niemand meer produceren. Totdat voor de boer de lol er echt af is.

De voedselproduktie

Alle voedselprodukten worden in fabrieken verwerkt. Verhit, bestraald, vermalen, gemengd. Melk die niet aan de kwaliteitsnorm voldoet, wordt opgespaard en gemengd met een nieuwe lading die onder de norm valt. Valt het u niet op dat allergie zeker zo snel toeneemt als overgewicht? Staat er op de verpakking: "Vernieuwd", dan betekent dat, dat er een goedkopere grondstof in is verwerkt. Zoetstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen, conserveermiddelen. Van de oorspronkelijke biologische waarde van een produkt is weinig meer over. Dan voeg je er toch weer synthetische vitaminen (uit aardolie) aan toe...? Dat noemt men 'reparatie-vitaminen'. Fabrikanten kunnen ook niet veel anders, want hun produkt moet lang wachten voor het wordt verkocht, getrans-porteerd, in het schap geplaatst, weer verkocht, opgeslagen en uiteindelijk gebruikt. Om bederf te voorkomen moeten al die ingrepen worden gedaan.

Voedingsmiddelen die zwaar onder verdenking staan zijn suiker en soja. Suiker (fructose) wordt door het lichaam gezien als een toxine, net als alkohol en heeft hetzelfde effect als een zeer hoge vetconsumptie. Saillant detail is dat de overheid aanbevolen heeft de vetconsumptie te verlagen. Dat heeft tot verhoging van de suiker consumptie geleid, omdat fabrikanten merkten dat de smaak van vetarme produkten onverkoopbaar waren. Suiker is trouwens vervangen door het concentraat HFCS (High Fructose Corn Sysrup) omdat het zo goedkoop is geproduceerd met behulp van de genetisch gemanipuleerde mais. Het verstoort uw glucosestofwisseling, ontregelt insuline en veroorzaakt vetproduktie in uw lichaam.  Het zit overal in: 'Light produkten, sportdrankjes, Coca-Cola en aanverwante frisdranken. Bijna niet te ontlopen. Wilt u meer weten over suiker (fructose) en bent in staat om engels te verstaan, kijk dan naar Youtube.: "Sugar - the bitter truth". Klik op het plaatje voor de link. U moet wel iets over biochemie weten.

 

Wilt u meer weten over sjoa en de invloed op de schildklier, lees dan het volgende artikel: "Soy and the Thyroid: Can This Miracle Food Be Unsafe?"U vindt het op de volgende link. Soja wordt tegenwoordig genetisch gemanipuleerd. Dus massaal geproduceerd en voor minder dan 600,- euro de ton op de markt gedumpt. Sindsdien is er bijna geen produkt meer te krijgen zonder soja. Het zit werkelijk overal in (net als suiker): van brood, mayonaise, chocola en sausen, tot babyvoeding en'gezondheidsprodukten' enz.enz. Je moet goed zoeken en verpakkingen lezen om te weten of er geen soja in zit. Dan nog kan de vermelding 'gemodificeerde eiwitten' betekenen dat er soja-eiwitten in zitten. Veel mensen reageren er enigszins allergisch op en bemerken dat hun stofwisseling langzaam verslechtert. Dat is wat in de praktijk merkbaar is.

Wij als Individu

  1. onze biologische structuur
  2. onze psychologische structuur

Onze biologische structuur

Als voorbeeld van een regelmechnisme nemen we de suikerstofwisseling. Wanneer er voedsel in onze bloedbaan komt, stimuleert ons lichaam de aanmaak van spijsverteringsenzymen. Geleidelijk loopt de concentratie voedingsstoffen in de bloedbaan op en het lichaam reageert met de aanmaak van insuline. Wanneer er echter een zoete smaak op de tong komt, reageren de hersenen meteen met een plotselinge insuline piek. Officieel heet dat de PIR (Pre Insuline Response). Dat is om te anticiperen op de binnenkomst van snel verteerbare suikers. Dus dat is mooi geregeld, want als de suikers in de bloedbaan komen, staat de insuline al klaar om te regelen waar de suiker naar toe moet. Tegenwoordig krijgen de suikers de schuld van diabetes en obesitas. Dus maken de fabrikanten 'light'produkten. Die mode is bovendien gunstig, want kunstmatige zoetstoffen zijn veel goedkoper. Alleen, als dan de PIR inspringt, komt er geen helaas suiker. Gevolg: de bloedsuikerspiegel daalt snel. Gevolg: U snelt naar de koelkast voor meer, want u krijgt een eetbui. Pas nadat er voldoende voedsel ingenomen is om de honger te stillen, gaat de bloedsuikerspiegel geleidelijk omhoog terwijl de insulinespiegel juist weer omlaag wordt geregeld. Gevolg: Een tegengesteld regulatiepatroon ("moet die kachel nu uit, of moet die kachel nu aan").

Onze psychologische structuur

Wie honger heeft, pakt wat te eten. Maar wie het uitsluitend met boterhammen met kaas zou moeten doen, was na 2 a 3 boterhammen wel gestopt. Dan neem je toch wat anders? Dus de eetprikkel wordt weer gestimuleerd door de variatie aan smaken. Waarschijnlijk begrijpt u nu waarom de supermarkten uitpuilen van de enorme verscheidenheid aan smaken. Het houdt u aan het eten en dus kopen. Elk produkt heeft daarom een unieke chemische voetprint aan smaakstoffen om de smaakprikkel zo hoog mogelijk te houden. En ze zijn voortdurend op zoek naar nieuwe en goedkope chemische ingredienten met een aan verslaving grenzend effekt. Heeft u van die eetbuien? Dan heeft u waarschijnlijk last van onthoudingsverschijnselen van een of andere smaakstof.

De smaakprikkel heeft de boventoon in de overgewichtkwestie. In een onderzoek werd het eetgedrag van mensen vergeleken. Bij het aanbieden van een gerecht dat helemaal hun favoriete smaak was, bleken dikke mensen 2 a 3 maal zoveel voedsel op te scheppen als normaal. Dunne mensen namen gemiddeld zo'n 10% extra voedsel. Bij het aanbieden van een gerecht dat niet favoriet was, namen dikke mensen heel weinig, terwijl dunne mensen ongeveer 10% minder namen. Conclusie: de smaakprikkel domineert bij mensen met overgewicht.

Kijk ook in de supermarkt eens in het karretje van anderen. Wanneer sommigen voor 150,-- euro aan boodschappen afrekenen, zit er soms voor 2 tientjes groenten en fruit in de kar en de rest is pretvoedsel: frisdranken, alkohol, snacks, chocola, koek, snoep, chips. Heel herkenbaar. Kijk eerlijkheidshalve ook kritisch in uw eigen kar.

Waar te beginnen

Begin simpelweg met bewustwording van de vervreemding van de natuur. U kunt op die weg ook weer terug. Ga bewegen. Zoek de natuur op. Leer genieten van de smaak van natuurlijk voedsel. Voorbeeld: Bij een tv programma over scholen in Engeland, wilden de programmamakers de kinderen weer opnieuw laten kennismaken met groenten. Die trokken er hun neus voor op. Ze gruwden bij de smaak van groenten. Advies: Maak uw voedsel klaar op de klassieke manier. Geen prefab maaltijden in de magnetron, maar frisse tomaten, wortelen, aardappelen en de groenten van het seizoen. Een crashdieet heeft geen zin. Dat voelt aan als een straf. Het kan hoogop uw stofwisseling verder ontregelen en een jo-jo effekt uitlokken. Neem de tijd om te eten, voedsel is om van te genieten. Wanneer u leert genieten van natuurlijk voedsel is dat geen straf meer. Dan wordt het uw eigen nieuwe  eetpatroon.

Bij uw aankopen van voedsel: Lees eerst wat er op de verpakking staat. Als u de namen van de ingredienten niet kunt uitspreken, leg het produkt dan terug. Soms worden de ingredienten bijna onleesbaar op het etiket gezet, of in chemische benamingen genoteerd waar bijna niemand wat van begrijpt. Zorg voor een goed evenwicht in uw uitgavenpatroon: Laat de kosten voor voedsel  voor minstens de helft bestaan uit echt voedsel (groenten, brood, fruit, vlees) en daarnaast wat pretprodukten (chips, chocola, etc). Dat is al niet gemakkelijk want de prijs van een brood is gering vergeleken bij de dure lekkernijen.

Voor afvallen geldt hetzelfde principe als bij niet roken. U zult geld overhouden. In plaats dat u geld uitgeeft aan produkten die beloven dat u afvalt, houdt u nu het geld over van al die produkten die u niet meer hoeft op te eten, omdat u ze in de winkel heeft laten staan.

Intensive Care For You | Biofysische Geneeskunde | BioResonantie  | ron.havenaar@kpnmail.nl