Verzuring

Verzuring ontstaat door verkeerde voeding en eventueel door chronische infecties. Een glas Cola bevat een pH van maar liefst 2,6 dus, met andere woorden, bijna zo zuur als uw maagzuur. Maar bijvoorbeeld ook koffie, thee en vlees leveren zuren. Daarnaast kunnen ook bacterien en parasieten zure toxines afscheiden. Tijdens een bloedonderzoek met de microscoop blijkt misschien dat u last heeft van een sterke verzuring. Daar is meestal op een simpele manier iets aan te doen.

De zuurgraad wordt gemeten in pH waarde. Dat is een getal dat de concentratie waterstof-ionen (H) aangeeft. Een pH van 7.0 is neutraal. Onder de 7 is zuur, boven de 7 is basisch of alkalisch.

 

De zuurgraad in een lichaam moet zeer nauwkeurig binnen zekere grenzen worden gehouden. Er is alleen leven mogelijk tussen een pH 7.0 en 7.8 – buiten deze grens is fataal! Gezondheid is alleen mogelijk binnen pH waarden 7.35 en 7.45. Dat is een zeer smalle bandbreedte. Ter illustratie: De pH van maagzuur varieert tussen 1,35 en 3,50. Hele sterke basische oplossingen hebben een pH-waarde van boven de 13 (bijvoorbeeld: gootsteenontstoppers).

Tip 1: Eet echt voedsel

Foto: wikipedia

Net als op de pagina over gewichtsreductie is het advies simpel: Eet ECHT voedsel. Een keertje een zak friet kan geen kwaad, maar tegenwoordig leven zovelen volledig op kant en klaar voeding uit de supermarkt. Koop verse groenten en fruit. Maak onderscheid tussen voedsel waar echte voedingsstoffen in zitten, en dat wat bedoeld is als pretpakket (koekjes, snoep, frisdranken, puddinkjes, snacks, repen, etc). Bereid uw voedsel op de traditionele manier.

Tip 2: Kijk uit met vlees, vooral met vleeswaren

Eet slechts af en toe (max. 2x per week) een stukje biologisch gefokt vlees. Vlees wordt wel gekeurd, maar de manier waarop bacterien worden gecontroleerd is de standaard laboratorium test. Bacterien kunnen onder invloed van antibiotica en chemicalien (ook de goedgekeurde E-nummers) 'under cover' gaan, dat wil zeggen dat er celwand gemuteerde varianten ontstaan die buiten de reguliere controle vallen (zie het boek van Lida Mattman "Stealth Pathogens", elders op deze site genoemd). Toelichting: worst, pate, vleessalades, vleeswaren bevatten wel vlees (ook slachtafval), maar tegelijk ook een hele lijst chemische ingredienten om de houdbaarheid, smaak en kleur te verbeteren (dat moet wel), afgezien nog van de toegevoegde vetten. Daarom hoort het bij de kant en klaar voeding en kan wel gebruikt worden, zij het met mate. Ik heb persoonlijk de test gedaan door 7 dagen 4 boterhammen met 5 plakken ham of worst te eten bij de lunch. Gevolg: darmkrampen. Remedie: stoppen met vleeswaren. Bij de levend bloed analyse wordt duidelijk dat er een behoorlijke belasting met intracellulaire bacterien ontstaat. Deze bacterien infecteren dus uw eigen cellen en kunnen zich op die manier aan het afweersysteem onttrekken. NB: bij barbecuen, moet nog meer voorzorg bij de bereiding worden getroffen, anders is het risico op besmetting nog groter. Streptococcen, coli, EHEC, ESBL, staphylococcen........ Vergeet ook niet de handen en alle bestek en borden goed te wassen.

Tip 3: Gebruik geen magnetron oven

Maak je maaltijd klaar op de klassieke manier: een pannetje op een vuurtje, zeker geen magnetron oven. Een magnetronoven benadeelt de biologische waarde van de groenten die u er in heeft gekookt. Zie de volgende LINK. Mijn scheikundeleraar zei veertig jaar geleden al: "Heb het lef niet om ooit een magnetron in je huis te halen".

Tip 4: Bakpoeder

Een tip die ik opving van een website voor jichtpatienten is de volgende: Gebruik bakpoeder. Een theelepel per dag op een groot glas water. Omroeren, even laten staan en daarna in de loop van de dag opdrinken. Sommige jichtpatienten vertelden, dat tot hun verbazing hun knobbels na een jaar verdwenen. Het is simpel en kost bijna niets.

Jicht kermerkt zich door pijnlijke, onstekingsachtige knobbels in de gewrichten. De knobbels bevatten urinezuurkristallen; die zijn naaldvormig en kunnen schade toebrengen aan de zachte delen in de gewrichten. Het hoeft niet zo te zijn dat er een verhoogde concentratie urinezuur aantoonbaar is in het bloed. Waarom niet?

Bloed is een gebufferd systeem. Vergelijk het met een kop thee waaraan teveel suiker is toegevoegd. De suiker vormt een laagje op de bodem van het kopje omdat het niet meer oplost. Neemt u uit de oplossing een deel van de concentratie weg, dan gaat een gedeelte van het laagje suiker op de bodem in oplossing. Daardoor blijft de concentratie in de oplossing vrijwel gelijk. Voegt u suiker toe, dan slaat het neer op de bodem als de maximale concentratie is bereikt. De concentratiemeting op zich zegt dus niet altijd iets, omdat het geen informatie geeft over de vraag of er netto een uitstroom of een instroom bestaat.

Aanvankelijk kan het lichaam een mate van verzuring tegengaan door het via de nieren en ontlasting uit te scheiden. Wanneer de maximale uitscheiding in uw systeem is bereikt dan zal het lichaam een makkelijke plek trachten te vinden om de overvoorraad op te slaan in afwachting van betere tijden. Die opslag kan plaatsvinden onder andere in vetweefsel en gewrichten. Ook overgewicht kan daardoor het gevolg zijn van verzuring.

Bakpoeder is een base: natriumbicarbonaat. Het wordt gebruikt om in het deeg de gistcellen zich te laten vermenigvuldigen in een basisch milieu. Wanneer u dit gebruikt gaat beetje bij beetje iets van de zuurstapeling uit het lichaam weg. U moet het de tijd geven, want wat langzaam is opgestapeld, gaat niet over een nacht weer weg. Overdrijven met bakpoeder heeft geen nut. Zuur verlaat het lichaam niet sneller. Deze tip over bakpoeder is natuurlijk ondergeschikt aan een goed en gezond voedingspatroon. Het is niet de bedoeling dat u een verkeerd voedingspatroon corrigeert met een beetje bakpoeder. Maar wanneer uw verzuringsstoestand niet voldoende wordt gecorrigeerd door voeding, is de bakpoeder een extra hulpmiddel.

Tip 5: Gebruik basische voeding

Ook van de verse voeding is het ene produkt het andere niet. Wanneer uw gezondheid echt in een kritische fase is beland en u klachten heeft, zoals reumatische aandoeningen, verterings-problemen, chronische infecties of kwaadaardige processen, is een selectie van voedings-produkten op zijn plaats. Zoek basische groenten en fruit uit de lijst van voedingsmiddelen. Er zijn genoeg sites die daarover een uitvoerige lijst publiceren. De site scienceforlife.eu is daar een voorbeeld van. In de volgende TABEL kunt u zelf zien welke voedingsmiddelen aan de basische of zure kant staan. Voorbeelden van sterk basische groenten en fruit zijn: broccoli, ui, knoflook, peterselie, spinazie, citroen, grapefruit, lime, mango, watermeloen. Citroen lijkt een beetje onlogisch in de lijst, omdat citroen een sterk zure smaak heeft. Het heeft echter een ontzurend, dus basisch effekt.

Download hier de voedingsmiddelen tabel.

Tip 6: Gebruik geen 'Light' produkten

Zogenaamde Light produkten helpen u echt niet. Ze kunnen hooguit uw stofwisseling ontregelen. Als het gaat om suikerarme produkten, dan wordt uw insuline response juist ontregeld. Normaal bevatten suikerarme produkten inderdaad minder suiker. Kunstmatige zoetstoffen prikkelen de hersenen om insuline aan te maken om de te verwachten suiker inname tegemoet te komen. Er komt echter geen suiker. Dat veroorzaakt een eetbui ter compensatie. Ook het tekort aan suiker wordt vaak door de fabrikant gecompenseerd met extra vet of extra koolhydraten. Netto kunt u dus alleen maar extra kilo's aankomen in plaats van afvallen. Een verhoogde insulinespiegel verhoogt de lichaamseigen vetproduktie. Gaat het om vetarme produkten, dan zitten er vaak meer koolhydraten in. Sinds 1980 is er een hausse in dit soort produkten, omdat sinds die tijd een slank lichaam en een bruine huid gezien wordt als ideaal. Vanaf 1980 gaat obesitas, diabetes en Alzheimer sterk omhoog. Dan kan geen genetische oorzaak hebben. Recente onderzoekingen tonen aan dat er een relatie bestaat tussen de toename van diabetes en Alzheimer: beiden worden veroorzaakt door een hoge insulinespiegel, waarop het lichaam reageert met insulineresistentie. Vermijd dus produkten die een combinatie hebben van zoet EN vet tegelijkertijd.

Tip 7: Gebruik walnoten tegen hoge cholesterol

Zogenaamde statines worden heel veel voorgeschreven aan patienten. Logisch omdat een hoge cholesterol spiegel een bedreiging is. Normaal zou iemand bij wie de lever goed funktioneert de cholesterol afkomstig uit de voeding afgetrokken worden van de eigen synthese of produktie. Cholesterol is namelijk een hoogwaardige substantie die verder nodig is bij de aanmaak van hormonen en de bescherming van zenuwcellen. Maar een te hoge cholesterol spiegel is niet gezond. Een statine kan ongeveer 10% van de cholesterolspiegel onderdrukken, zij het met bijverschijnselen. Houdt u in ieder geval aan de voorschriften van uw arts. Gebruik per dag 6 tot 10 walnoten, verdeeld over de dag. Bij een collega van mij ging de cholesterol spiegel in 3 maanden van 7.8 terug naar 5.8. Vraagt zijn arts: "Welk medicijn gebruikt u?" "Nog geen dokter". "Nou gefeliciteerd, ik hoef u in ieder geval niet op de pillen te zetten." Deze tip uit de natuur hielp hem zijn stofwisseling te verbeteren. Een dagelijkse lepel lecitine in een bakje yoghurt kan het effect verder nog verbeteren.

Tip 8: Ga bewegen

Hoewel deze tip op het eerste gezicht niets met voeding te maken lijkt te hebben, heeft deze tip wel degelijk gevolgen voor de opname van de voeding. Wanneer iemand weinig beweging heeft, is het bijna niet mogelijk om de voeding zo naar beneden te stellen dat de balans bereikt wordt tussen inname en verbranding. Er is dan altijd een overschot in de voeding en dat wordt ergens opgeslagen. Welke sport is het beste om te beoefenen? Fitness. Trainen met gewichten verbetert de spierkracht. Spiercellen zijn de grootste afnemers van energie. Wanneer de spieren zwaarder worden, heeft dat tot gevolg dat de verbranding toeneemt. Zelfs wanneer uw gewicht op de weegschaal gelijkblijft, dan zult u op den duur bemerken dat de zuurstofvoorziening beter wordt, uw conditie toeneemt en dat uw figuur erop vooruit gaat. Vet maakt plaats voor spier. Er is zelfs vastgesteld dat diabetici voordeel hebben bij krachttraining. Ze krijgen betere glucosewaarden en kunnen vaak met minder medicatie toe. Informeer hierover bij uw huisarts. Een bijkomend effekt is dat het gevoel van voldoening na afloopvan de training uw zelfvertrouwen verhoogt.

Een van de therapeuten die al meer dan 30 jaar een praktijk heeft vertelde: "Patienten zouden met hun therapie moeten meewerken door te sporten. Wie niet aan beweging doet vertraagt zijn genezingsproces." De mate van sport moet passend zijn bij wat de persoon fysiek aan kan. Wanneer intensieve sessies in de sportschool nog te zwaar zijn, kan begonnen worden met een half uur een stevige wandeling per dag.

Tip 9: Doe van tijd tot tijd een wortelkuur

De wortelkuur duurt 2 dagen. U eet alleen wortels, rauw of gekookt. U drinkt tijdens deze 2 dagen alleen water of het kookvocht van de wortels. Neem alleen biologische wortels en eet er zoveel u wilt. Daarna hervat u gewoon uw normale eetpatroon. Tot onze verbazing bleek bij testen van deze kuur de buikomvang af te nemen. U kunt dit maandelijks herhalen. Wilt u meer afvallen, herhaal dit dan elke 14 dagen. Vaker niet. Bij de bloedtests onder microscoop zagen de witte bloedcellen er beter uit en waren ook veel bewegelijker. Uw afweersysteem krijgt dus ook een oppepper. Kennelijk heeft uw lichaam af en toe een pauze nodig om de rommel (zie tip 1) op te kunnen ruimen die we er elke dag in stoppen.

Intensive Care For You | Biofysische Geneeskunde | BioResonantie  | ron.havenaar@kpnmail.nl